پروانه ساختمان
پروانه ساختمان یا جواز ساختمان
پروانه ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟
قبل از ساختن هرگونه ملک و ساختمان و با هر نوع کاربری در حوزه ساخت و ساز شهری و روستایی، ضروری است که مالک با مراجعه به مراجع صدور پروانه که شامل شهرداری ها یا دفاتر خدمات الکترونیک میشود، مجوزی به عنوان جواز(پروانه) ساختمان دریافت کند.
دلیل گرفتن این جواز هم این است که ساختمانی که قرار است، ساخته شود با طرح های تفصیلی شهر یا طرح هادی روستا مغایرت نداشته باشد و سازه طبق چهارچوبی مشخص احداث شود. ذکر این نکته الزامی است که احداث و ساختوساز بدون صادر شدن جواز ساختمانی غیرقانونی است و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد.
چه زمانی برای گرفتن مجوز ساختمانی اقدام میکنند؟
در ایران معمولا سازندگان ساختن ساختمان را به فصل بهار و تابستان موکول میکنند؛ زیرا در فصل های پاییز و زمستان با وجود سرما و بارندگی های فصلی مشکلات زیادی برای سایت های کارگاهی پدیدار میشود. به همین خاطر فرآیند اخذ و گرفتن پروانه ساختمان را در فصلهای پاییز و زمستان انجام میدهند.
مزایای گرفتن جواز ساختمانی؟
اصلی ترین هدف از گرفتن این مجوز این است که اطمینان حاصل شود که ساخت و ساز قانونی است و مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی و ضوابط آن است. همچنین مزایای دیگری همچون بهرهمندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول به کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و … است.
ایجاد هر تغییری در ساختمان نیاز به گرفتن جواز دارد؟
همه پروژههای ساختوساز به پروانه ساخت نیاز ندارند. معمولا پیمانکارات ای مالکان میتوانند تغییرات ساده را بدون اخذ پروانه انجام دهند؛ با این حال هرگونه تغییر قابل توجه در ساختمان نیاز به جواز ساخت از شهرداری دارد.
انواع پروانه ساختمانی؟
- توسعه بنا
- تخریب و نوسازی
- تمدید پروانه
- تغییر نقشه
- پروانه ساختمانی جهت زمینهای بایر
- تعویض سقف
- تعویض مهندس(طراح یا ناظر)
- تغییرات
- دیوار کشی
- اضافه اشکوب
- تبدیلات
اطلاعات درج شده در مجوز ساختمانی؟
- مساحت زیربنا
- نوع اسکلت ساختمان
- تعداد طبقات
- شماره پلاک ثبتی ملک
- مشخصات متقاضی صدور پروانه(مالک جقیقی یا حقوقی)
- نام مهندس یا مهندسین ناظر
- کروکی زمین
- کاربری زمین
- مساحت زمین
- اعتبار پروانه و مهلت شروع عملیات
- تاریخ صدور پروانه
- تراکم مصوب
- سطح اشغال مجاز
و . . .
اصلی ترین مراحل صدور پروانه؟
- تشکیل پرونده: ثبت در خواست توسط مالک یا وکیل مالک برای اخذ پروانه ساختمان. این درخواست در شهرداری ها یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر و بصورت کتبی ثبت میشوند و مدارک مورد نیاز را طبق فلوچارت ارائه میدهد.
- دستور صدور بازدید: در مرحله دوم شخصی از ماموران شهرداری برای بازدید حضوری از ملک، حضور مییابد تا ابعاد زمین، وضعیت ساختمان های مجاور، عرض کوچه و سایر موارد را بررسی کند.
- بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک: شخص مامور شهرداری بعداز بررسی مشخصات ملک و مقایسه آن با طرح تفصیلی شهر یا طرح هادی روستا(جهت عدم مغایرت ملک با طرح تفصیلی یا طرح هادی) گزارش فنی را تهیه میکند.
- دستور نقشه: سپس دستور تهیه نقشه به مالک صادر میشود.
- طراحی نقشه: در این مرحله و براساس دستور مرحله قبل، برای ملک نقشه معماری طراحی میشود. پس از طراحی نقشه باید آن را به شهرداریها یا دفاتر خدمات شهری ارسال کنید تا اگر نقشه نیاز به اصلاح داشت، اصلاح گردد.
- پرداخت عوارض شهرداری: در مرحله بعد و پس از نهایی شدن نقشه معماری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری توسط واحد صدور مجوز ساختمان محاسبه و تعیین میشود.
- تهیه مدارک پیشنویس: برای تهیه این مدارک نیاز است که به دفاتر خدمات شهری مراجعه شود و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات ماند و درنهایت قرارداد را با ناظر مربوطه امضا کند.
به شکل خلاصه مدارک پیشنویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارتاند از: برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایلهای نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیستهای مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه گزارش مکانیک خاک.
- چاپ پروانه: پس از تاییدیه نقشههای چهار رشته و به تاییدات زیر جهت چاپ پروانه نیاز است:
دفتر خدمات شهری – طرح تفصیلی بر و کف – رئیس صدور پروانه ساختمان – معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تاییدیه شهردار که نتیجه آن چاپ پروانه ساختمان است.
شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و دقیقتر کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید؛ تا بهترین تصمیم را بگیرید.
زمان خریدنی است
adminksh
2022-04-16 در 10:58 ب.ظاطلاعات خوبی بود
ممنون